Markedsføringsstrategier for nettbutikken

av | 27 apr 2022

Markedsføringsstrategi

Markedsføring en essensiell del av det å drive nettbutikk, men mange mangler en god strategi for nettopp dette. Vi skal derfor se nærmere på noen ulike strategier for hvordan du kan øke synligheten for din nettbutikk. For det er jo ingen tvil om at synlighet er en viktig del av det å skille seg fra konkurrentene. 

Lanserer du en nettbutikk uten en markedsføringsstrategi, så kan det vel egentlig sammenlignes med å åpne en butikk uten å oppgi lokasjoner. Du kan være heldig å oppleve at noen snubler inn døren, men det er sjeldent en langsiktig strategi. En markedsføringsstrategi bør derfor være en del av planleggingsarbeidet ditt, men den bør også være fleksibel nok til at den kan tilpasses underveis. 

Ønsker du å lære mer om hvilke markedsføringsstrategier som nytter for din nettbutikk bør du lese våre beste tips for å lykkes. Her går vi gjennom noen nyttige tips for hvilke strategier som gjelder, samt hvordan du organisk øker trafikken in. 

Våre beste tips for å lykkes med nettbutikken din

Det første du bør gjøre med nettbutikken din, er å sikre at alt fungerer som det skal. Her gjelder det å velge en godt egnet backend løsning, og deretter skreddersy din salgsfunnel. Når det er sagt, så finnes det en rekke ulike backend løsninger, men få kan måle seg med den helhetlige leveransen til Shopify. Plattformen er teknisk avansert, men har en ekstremt høy brukervennlighet, noe som gjør den enkel å tilpasse. Dette gjelder spesielt brukeropplevelse og logistikk, to punkter som Shopify lenge har levert pålitelige systemer for. 

Sosiale medier

Det er ingen hemmelighet at sosiale medier har blitt en viktig kilde for trafikk, noe som spesielt gjelder for nettbutikken. Derfor har flere plattformer som Shopify og WooCommerce gjort det mulig å implementere produktene på ulike sosiale medier. Du bør derfor ha en aktiv del av strategien din på tvers av ulike sosiale medier, der plattformer som Facebook, Instagram og Pinterest er de mest nyttige. 

Dette er gode plattformer for å promotere flotte bilder av produktene dine, så her gjelder det å ta profesjonelle bilder. Implementer gode bilder av produktene dine på tvers av disse kanalene ved å aktivt integrere nettbutikken og sosiale medier. Dette har blitt en god kilde til trafikk for mange, så her kan det finne gode muligheter for økt salg. 

SEM

Search Engine Marketing er bruken av betalte plasseringer i søkemotoren, og dette kan være en viktig del av strategien din. Spesielt i den tidlige fasen av nettbutikken din vil SEM være viktig da det kan styrke SEO strategien din over tid. Finn relevante plasseringer for de produktene du har ønske om å selge og lag attraktive annonser for disse.

Du trenger ikke lage avanserte bannerannonser og bilder, men heller prøve å finne de beste plasseringene på søkemotoren. Her kan Google trends være et godt verktøy, da du kan finne frem til de beste søkene og deretter optimalisere SEM strategien din. 

SEO

Etterhvert som nettbutikken din får trafikk vil SEO hente styrke fra SEM og dermed selv skape organisk trafikk. I starten vil kombinasjonen av disse være viktig, da du oppnår en effektiv balanse der både SEO og SEM styrker hverandre. Selv om SEM styrker plasseringen i søkemotoren og skaper trafikk, vil disse ikke gjelde for den organiske trafikken din. 

Derfor vil det være viktig å inkludere naturlige søkeord som bygger SEO på nettsiden(nettbutikken) i tillegg. Dette kan gjerne være de samme nøkkelordene som man benytter under SEM, men da konkurransen ofte er tung, vil det ta tid å bygge opp en god rangering på disse. 

Innholdsmarkedsføring

Sist, men ikke minst vil innholdsmarkedsføring være en god strategi. Her kan du bruke SEO for å finne de riktige søkeordene, og knytte disse opp mot relevant innhold. Det viktigste når du skal produsere innhold vil være å skrive noe som tilfører verdi for lesere, men også implementerer produktene dine i salgsmessig måte. 

Her er det viktig å understreke at teksten ikke bør være for salgsmessig rettet, men heller at produktene naturlig implementeres. På denne måten vil produktene få en naturlig plass i innholdet og det vil være større sannsynlighet for konvertering gjennom teksten. 

Les også: 6 ting å tenke på med webdesign

Oppsummering

En viktig del av det å lansere en nettbutikk er markedsføringsstrategien. Derfor bør du alltid ha en klar strategi for hvordan dette skal foregå, samt hvordan du ønsker å øke trafikken til nettsiden din. I denne teksten har vi sett på noen viktige virkemidler for økt trafikk, samt hvordan du kan implementere det på en naturlig måte. 

Spesielt for nylig oppstartede nettbutikker vil en kombinasjon av SEO og SEM skape en naturlig trafikk gjennom søkemotoren. Bruk verktøy som Google Trends til å finne attraktive trender og styrk disse ved hjelp av søkeord. Dette bør kombineres med en god strategi for innholdsmarkedsføring, så du etablerer den organiske veksten for nettsiden din. 

Skroll til toppen