Du har en god idé om at du ønsker å starte en butikk, men har ikke råd eller ønsker å ta risikoen med å leie et stort lokale i den mest sentrale gaten i byen din eller i kjøpesenteret.
Valget er ofte at det forblir med tanken og drømmen om din egen butikk blir ikke realisert.
Men det trenger ikke å være slik. For med dagens teknologi, handler flere på nett enn i de fysiske butikkene.
Dette har de store etablerte butikkjedene også forstått. De har dermed begynte å gå på nett samtidig som de har fysiske butikker.
Det handler rett og slett om å være tilgjengelig for kundene sine.
Dette gjør også at mindre aktører som kanskje deg, kan åpne sin egen nettbutikk uten å ha de store budsjettene.
Ting du må tenke på før du starter nettbutikk:
Markedsundersøkelse
Du bør ha tenkt på hva du ønsker å selge og ha undersøkt etterspørselen. Dette kan du gjøre med en markedsundersøkelse. Dette kan spare deg mye penger på noe som kanskje ikke ville ha fungert.
Du må selge det kundene vil ha og det er ikke alltid de vet hva de vil ha, før du viser dem det.
En ting er å kartlegge behovet, men det er en annen ting å kartlegge sine konkurrenter. Dette må du også kartlegge, for å ikke gå på en smell.
Hvis du har fått god respons på undersøkelsene dine og du ser et behov og et marked, da er du klar til å gå videre med ideen din.
Lag et budsjett og finn din leverandør
Når behovet og motivasjonen din er på plass, så er det på tide med planlegging. Lag budsjett på hvor mye du skal bruke og hvor mye du regner med å få inn. Dette er ikke alltids lett når man ikke har noen referansetall å forholde seg til.
Men du må sette deg ned og finne ut hva produktene du ønsker å selge koster hos leverandøren og hva de vil koste hos deg, samt forventet fortjeneste.
Skal du produsere produktene selv, må du fortsatt kjøpe inn materiale til produksjonen og legge dette til produksjonskostnadene dine.
Ikke glem at du også skal skatte av dette og at du også på et gitt tidspunkt skal også kreve inn merverdiavgift (mva) til staten. Så det er ikke sikkert kundene dine vil betale 25% mer for produktene dine, når du eventuelt blir mva pliktig.
Når vi først er inne på regnskap, bør du også tenke på hvordan du skal føre dette. Dette er veldig viktig, hvis du ikke ønsker å få myndighetene på nakken. Det er noen klare regler på hvordan du skal føre regnskap. Du kan også vurdere å engasjere en regnskapsfører som passer på at alt blir gjort.
Men dette koster penger og må settes inn i budsjettet.
Registrer deg
Når du har gjort forarbeidene og du ser en levedyktig bedrift, er det på tide å registrere seg og bli offisielt en bedrift.
Her er det mange forskjellige organisasjonsformer å velge mellom. Jeg kommer ikke til å gå nærmere inn på hvilken du bør velge, for dette vil være avhengig av hvilken bedrift du skal drive og hvor stor du regner med å bli og andre faktorer.
Selv om jeg ikke kan hjelpe deg med å bestemme hvilken bedriftstype du skal velge, kan jeg veilede deg og sende deg til en nyttig side.
Nettsiden jeg snakker om her er Altinn, hvor du kan få all informasjon du trenger for å starte egen bedrift.
Den finner du her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/
På nettsiden til Altinn finner du også maler du kan laste ned og bruke.
Varelager
Det som er flott med en nettbutikk er at varelageret kan være hvor som helst. Det kan være i et leid lager eller i kjelleren din. Men du ønsker ikke et for fullt lager heller. For poenget med et lager er midlertidig lagring av de produktene du skal selge.
Da bør du ikke kjøpe inn for mye av ting i starten, men i små mengder og deretter justere opp dine bestillinger etter dine kunders behov.
Hvilket type lager du eventuelt velger er igjen avhengig av hva du skal selge og kostnadene knyttet til det.
Men du bør også tenke på hvordan du skal få varene dine ut av lageret. Skal du levere dem selv eller skal du lage en avtale med noen som kan levere for deg.
For hvis kundene ikke får varene sine, så er poenget med nettbutikken din borte.
Dette er punkter du bør undersøke og legge inn i ditt budsjett også.
Betalingsmuligheter
Noe du bør tenke på er hvordan du skal ta betalt for produktene dine. Skal kundene få mulighet til å betale over faktura, bankkort eller vipps?
Slike ting må du tenke på og noen betalingsaktører tar betalt for at du skal bruke disse mulighetene, enten det er banken eller kortutsteder.
Så som du ser, er det mange fordyrende ledd i prosessen før du får solgt produktet ditt. Alle disse kostnadene må du ta høyde for, for å kunne beregne om det er lønnsomt.
Lønnsomheten må ligge i antall produkter du får solgt og fortjeneste i hvert av dem. Du må også regne på hvor mange du må få solgt i løpet av en dag, måned eller kvartal for å kunne gjøre opp for utgiftene dine.
Nettbutikken
Når du har laget en plan, registeret deg og fått i havn samarbeidspartnere og motivasjonen fortsatt er på plass, samt troen på at du vil lykkes med dette.
Da er du klar for å få bygget din nettbutikk.
Her er det mange muligheter å velge mellom. Hvis du har kunnskapen, kan du bygge din egen, men har du ikke det bør du nok få noen til å gjøre det for deg.
Man har mange aktører som tilbyr nettbutikker mot månedlig avgift eller årlig avgift. Det du bør være klar over er at alt det harde arbeidet du legger i en slik enkel nettbutikk kan være forgjeves. Grunnen til det er at en slik nettbutikk kan bli dyrere å ha og at du ikke eier den. Det er tilbyderen som eier den.
Hvis tilbyderen går konkurs eller ønsker å slutte å tilby denne tjenesten lenger, forsvinner din nettbutikk også med den.
Det kan virke enkelt og billig å få satt opp en slik nettbutikk, mot at du gjør all jobben. Men i lengden kan det du sparte fort bli spist opp av avgiftene du betaler på noe du ikke eier og risikoen du tar.
Jeg mener at det er bedre å få bygget en egen nettbutikk bygd av en aktør som Gartit Creative og på den måten bli 100% eier. De eneste utgiftene du trenger å tenke på er, de som er tilknyttet f. eks webhotell og domene.
Dette kan koste så lite som 30 kr per måned, hvis du velger å drifte nettbutikken helt selv på alle områder.
Du tenker sikker: «Ja, men ikke alle de nettbutikk tilbyderne har nettbutikker som koster noe, noen av dem er faktisk gratis».
Det stemmer det, men alt har en pris og i dette tilfelle må du akseptere reklame i nettbutikken.
Er ikke det litt kjedelig at konkurrentene dine stjeler kundene dine ved å promotere seg selv på nettsiden din?
Jeg kan ikke se at det er så lønnsomt å miste kunder, kun for å ha en gratis nettbutikk. Jeg ville ikke kalt det gratis.
Promotering, også kjent som markedsføring
Når du har det meste på plass av nettbutikken din, så må du tenke på hvordan du ønsker å nå dine kunder. Nemlig promotering. Hvordan kan du nå kundene dine og hvordan skal du få dem til å velge nettopp din nettbutikk?
Dette er ting du bør tenke på og her er det ingen fasitsvar, det handler om å kjenne de du skal selge dine produkter til og være der de er.
Noen når du gjennom ordinære annonser på nett, andre er kanskje kun mulig å nå gjennom magasiner eller TV.
Markedsføring er enda et punkt du kan føre på ditt budsjett.
For at det ikke skal bli noe bommert her, bør du finne ut hvor kundegruppen din kan nås.
Noen avsluttende ord
En rød tråd her er budsjett. Du må spørre deg selv, hva har jeg råd til å bruke av penger og hvor mye av dem får jeg tilbake?
En nettbutikk kan være enkel å sette opp, men den er ikke noe særlig uten produkter eller kunder.
Det er derfor viktig at du har tenkt gjennom de tingene som jeg har skrevet tidligere.
Jeg anbefaler aldri å ta opp lån for å finansiere en drøm, men heller få investorer til drømmen din. Men det er en forutsetning for at de tror på drømmen din like godt som deg.
Men da skal de også ha sin andel av den drømmen, for de løper en risiko med deg.
Det jeg har gått gjennom nå, er ikke utfyllende på noe måte for hvordan du skal starte en nettbutikk. Se på det heller som en liten veileder.
Ønsker du å starte en nettbutikk og trenger mer informasjon, samt hjelp til å bygge en, kan du ta kontakt ved å fylle ut skjemaet under for et uforpliktende tilbud.
Har du lest forrige blogginnlegg?
Hvis du ikke har det kan du lese det her: Hva betyr det å ha en mobilvennlig nettside?