Derfor velger vi å promotere
I skrivende stund lever vi i det som kalles dataalderen og det er ingen tegn til at den kommer til å ta slutt i nærmeste fremtid. Datateknologien utvikles kontinuerlig og i rekordfart og internett har en viktig rolle i den utviklingen.
Bare det at IP versjon 4 (IPv4) snart har spilt ut sin rolle på Internett er selve symbolet på hvor fort teknologien utvikler seg og hvor tilknyttet den er Internett.
Men før jeg fortsetter, er det greit at du henger litt med om hva jeg snakker om her. Hver datamaskin eller enhet som kobler seg til Internett får tildelt sin egen IP adresse, da IPv4, den bruker 32-bit adresser på nettet, noe som begrenser antall unike adresser til 4 294 967 296. Nå er antall tilgjengelige IPv4 snart oppbrukt og vi må over til IPv6, som da støtter enda flere antall unike adresser. Med andre ord det har blitt til at over 4 milliarder enheter er på nett i dag.
Man anslo i 2015 at halve verdens befolkning befant seg på nett og ingenting tilsier at det har blitt noe mindre. Så et godt utgangspunkt for å promotere.
Så da skjønner du hvor det bærer hen?
Ja riktig! Du trenger en nettside fordi det er rett og slett der alle er, og det at du sitter å leser dette nå, betyr at du selv er en av de mange milliarder mennesker som bruker nettet hver dag til nettopp dette formål. Søke etter informasjon.
Men det at folk er på Internett er ikke alene en grunn til at du skal ha en nettside.
Jeg skal gi deg 5 grunner til på hvorfor du bør ha en nettside. Enten du er selvstendig næringdrivende eller en veldig stor bedrift med flere ansatte.
De fem grunnene til at du bør ha en hjemmeside er:
1. Flere kunder:
Ved å ha en hjemmeside, så er du også tilgjengelig ovenfor flere potensielle kunder. Se for deg at Per trenger å få pusset opp sitt bad. Hva tror du Per gjør? Han slår ikke opp i telefonkatalaogen, men han søker på nett. Kanskje gjennom Google. Søker etter «rørlegger til å pusse opp bad» og plutselig har han mange forskjellige lenker til rørleggere som tilbyr sin tjenester. Er ikke du en av dem, vel da har de et konkurransefortrinn.
Gjett hvem som mangler? De som ikke har en nettside. Per tar kanskje aldri kontakt med dem som ikke har en nettside, fordi han vet ikke at de eksisterer. Så med en nettside kan man faktisk få flere kunder.
2. Din brosjyre på internett:
Det er begrenset hvor mye informasjon du kan gi til en kunde på 5 minutter. Med en nettside får du lov til å promotere deg selv ovenfor kunden, i kundens tempo. Kunden får mulighet til å få svar på det de lurer på i ro og fred, fra sin egen stue. Da er sjansen for at de bestiller dine tjenester større.
3. Din bedrift = Profesjonell:
Det er ikke til å unngå, har du ikke en nettside fremstår du som uprofesjonell og en som ikke henger med i tiden. Du har dermed ikke skjønt hva kunden ønsker. Slik vil du ikke promotere.
Har du en nettside, bør den være laget av profesjonelle og ikke på gutterommet til nabogutten. Så det er viktig å promotere seg proffesjonelt.
Man finner idag noen fiks ferdig opplegg på nettet, men disse er ofte fylt med annonsører fra konkurrentene dine, og skal de ikke være det, så må man betale for tjenesten.
Da ender du opp med et dårlig design på din nettside, som er lik flere 100 sider som er laget av samme tjeneste og du betaler for det itillegg.
Din nettside må være unik og gi riktig førsteinntrykk. Dette er gjerne første inntrykket til din bedrift som betyr noe, så den bør være best mulig og mest mulig oversiktlig.
4. Tilgjengelig for dine kunder 24 timer i døgnet:
Med en nettside er din bedrift åpen 24 timer i døgnet, ikke bokstavelig talt, men virtuelt.
Kunden får informasjonen han eller hun trenger og kan ta kontakt med deg gjennom nettsiden. Og når du kommer på jobb dagen etter, har du fått inn bestillinger som du kan iverksette. Du er med andre ord, alltid der for kundene dine, dette igjen gjør deg bedre på å promotere.
5. Billig markedsføring for din bedrift:
Det er ikke til å legge skjul på at en nettside er en billig form for markedsføring. Alt du trenger å gjøre er å dele en lenke sammen med noe interessant tekst. Så har du plutselig begynt å promotere hele bedriften din. Lager du noe viralt i tillegg, enten en morsom video eller en spennende konkurranse, så er du i gang med å skape oppmerksomhet rundt din bedrift. Et lite tips om et verktøy som kan hjelpe deg med videoer er Flexclip. Dette er et nettbasert videoredigerings verktøy med maler som gjør redigeringen lettere, og inspirerer kreativiteten.
Har du en nettside fra før og synes det er dyrt å drifte den eller er lei? La oss ta oss av det.