Vi sier at vi bygger alle nettsider responsive eller mobilvennlig, men hva betyr det og har man bruk for det? Det korte svaret er Ja. Det lengre svaret finner du lenger ned her i blogg innlegget.
Vi går gjennom:
Hva betyr det å ha en responsiv eller mobilvennlig nettside?
Det å ha en responsiv eller mobilvennlig nettside betyr at nettsiden responderer og tilpasser seg etter skjermen på den enheten som besøker den. Kort og greit en mobilvennlig nettside.
Mange gamle nettsider er ikke det i dag og da opplever de som besøker en slik nettside at bokstavene er veldig små, menyen ikke er tilpasset en mobilbruker og heller ikke annet innhold.
Det blir fort frustrasjon ut av dette og dette fører til at man mister kunder og besøks trafikk til nettsiden. Kundene og besøks trafikken går da til en nettside som kan tilby dem det de er ute etter. Og det er ikke umulig å tenke seg at det kan være konkurrenten din.
En nettside som ikke er optimalisert for mobilbruk, vil sannsynligvis oppleve lavere rangering på søkemotorer, og det er også mulig at den ikke blir indeksert i det hele tatt. Dette skyldes at søkemotorer som Google prioriterer mobilvennlige nettsteder for å forbedre brukeropplevelsen for sine brukere. Derfor er det viktig for nettsider å implementere responsivt design eller andre mobile tilpasninger for å sikre bedre synlighet og rangering i søkeresultatene.
Hvorfor ha responsiv/mobilvennlig nettside og er det nødvendig?
Det å hindre i å miste kunder er en god nok grunn til å ha det. Men la oss forklare dere det litt bedre. En nettside er ikke noe særlig verdt uten trafikk og når trafikken begynner å komme, bør nettsiden være klar til å gi alle besøkende en god brukeropplevelse. Smarttelefoner i dag står for en tredjedel av all trafikk på nettet. I oktober 2016 kom 51.3 % av all trafikk til nettsider på verdensbasis gjennom smarttelefoner og nettbrett. Resten på 48,7% kom fra ordinære datamaskiner.
«Dette bør være en vekker for alle småbedrifter, handelsfolk og profesjonelle til å gjøre sine nettsider mobilvennlige. Mange nettsider er ikke det» – sa den administrerende direktøren av Statcounter, Aodhan Cullen, den gang.
Tallene og illustrasjon er hentet fra Statcounter sine nettsider.
Og vi er helt enig med Cullen. Brukerne og kundene deres ønsker rett og slett en mobilvennlig nettside. For ikke alle har tid til å sette seg ned for å bruke en datamaskin, når de trenger informasjon raskt. Da er det oftest mobilen eller nettbrettet som blir brukt. Da bør nettsiden deres klare å håndtere disse enhetene. Det er stor sannsynlighet for at dette innlegget blir nå lest på en mobilskjerm eller et nettbrett eller hva?
Vi kan også tydelig observere denne trenden i statistikken vi har tilgjengelig fra Norge. Flertallet av våre brukere foretrekker å benytte mobiltelefoner. Denne utviklingen reflekterer den økende bruken av mobile enheter som foretrukne verktøy for å søke etter informasjon og utføre ulike oppgaver på nettet. Den bekvemmeligheten det gir å raskt ta opp en mobiltelefon i stedet for å starte opp en datamaskin når man ønsker å finne svar på spørsmål, illustrerer tydelig hvordan tilgjengelighet og øyeblikkelig tilgang til informasjon har blitt sentrale faktorer i dagens digitale landskap. Derfor er det essensielt for nettsider å tilpasse seg denne skiftende adferden og sikre en sømløs og optimal opplevelse for mobilbrukere.
Så nå håper vi at dere forstår litt mer om hva en responsiv/mobilvennllig nettside er og hvorfor dere bør ha det.
Har dere lest vårt forrige blogginnlegg?
Hvis ikke finner dere det her: Hvorfor du trenger å promotere din bedrift på Internett?
Ta gjerne kontakt med oss hvis dere ønsker å gjøre deres nåværende nettside responsiv/mobilvennlig.
Vi har erfaring med webdesign for bedrifter og holder til i Sarpsborg i Østfold.