Vi i Gartit Creative forstår at det ikke alltid er enkelt å ha budsjett til å leie et byrå når man ønsker å lage nettside for første gang, selv om vi er blant de rimeligste i bransjen.
Likevel ønsker vi å støtte oppstartsbedrifter og små virksomheter med å lykkes på nett, og derfor deler vi vår kunnskap gjennom bloggen vår. Her vil vi gi deg åtte gode tips til hvordan du kan lage nettside som både ser profesjonell ut og skiller seg ut i mengden.
Det er flere måter å bygge nettside på. Du kan bruke eksisterende nettsideløsninger som Squarespace, Webflow eller andre sidebyggere hos de ulike webhotell leverandørene og domene forhandlerne. Eller du kan være herre i eget hus og gå for WordPress slik vi gjør med en sidebygger som utvidelse, vi har funnet at Divi fungerer best for oss. Når det er sagt er det mange forskjellige sidebyggere der ute, så det handler til syvende og sist om løpende kostnader og hvordan du foretrekker å bygge nettsiden din. Les mer om hva WordPress er og hvordan du vedlikeholder WordPress selv.
Hvorfor er det viktig å lage nettside?
Først og fremst, skal du lykkes i dagens digitale samfunn er det å lage nettside avgjørende for enhver virksomhet som ønsker å bli funnet og ja tjene penger eller komme fram med sitt budskap. Nettsiden fungerer som bedriftens ansikt utad og gir potensielle kunder sitt første inntrykk. Ved å lage en nettside som både ser profesjonell ut og bygger tillit, kan du tiltrekke besøkende og gjøre dem til kunder. En nettside er mer enn bare informasjon – det er en plattform for å markedsføre produkter, bygge relasjoner og engasjere målgruppen din.
En godt utført investering i å lage nettside er en investering i fremtiden. Med en sterk tilstedeværelse på nett kan du nå potensielle kunder døgnet rundt. I et marked med mange konkurrenter er det viktig å lage nettside som både fanger oppmerksomhet og gir et godt førsteinntrykk. Under tar vi for oss noe av metodene vi bruker.
1. Kjenn målgruppen din
For å lage nettside som virkelig engasjerer, må du forstå målgruppen din og deres behov. En grundig målgruppeanalyse kan hjelpe deg med å lage nettside med innhold og design som treffer. Når du vet hva besøkende verdsetter, kan du skape innhold som er både relevant og verdifullt, noe som øker sjansene for å konvertere besøkende til kunder.
Når du skal lage nettside for første gang kan du gjennomføre markedsundersøkelser, se på hva konkurrentene gjør, og test tidlige prototyper med målgruppen. Lag en enkel nettside for å samle tilbakemeldinger, kjør spørreundersøkelser, og bygg en e-postliste for videre testing og tilpasning.
Det er viktig å samle tilbakemeldinger og data regelmessig for å sikre at du tilpasser nettsiden etter målgruppens endrede behov. Slik kan du fortsette å lage nettside som alltid er aktuell og styrker merkevaren.
2. Brukervennlig design og enkel navigasjon
Brukervennlighet er en nøkkelfaktor for å lage nettside som gjør det enkelt for besøkende å navigere. En klar og logisk menystruktur og intuitive navigeringsverktøy hjelper brukere med å finne den informasjonen de trenger. Ved å fokusere på god brukervennlighet kan du få en nettside som gir en smidig og positiv brukeropplevelse. Du kan lese deg til noen nyttige tips om dette i vår artikkel «Hva er en UX designer, og hvorfor er de viktige?»
3. Responsivt design
I dag er det avgjørende å lage en nettside som fungerer optimalt på alle enheter, inkludert mobil og nettbrett. Responsivt design sørger for at nettsiden automatisk tilpasser seg ulike skjermstørrelser, noe som gir en god brukeropplevelse uansett hvilken enhet besøkende bruker. De fleste sidebyggerne har funksjoner for dette med responsivt design.
Men ved å lage nettside som er mobilvennlig kan du forbedre både brukeropplevelsen og synligheten din i søkemotorer, noe som kan øke besøkstall og konverteringer. Noen som fører oss til neste punkt.
4. Søkemotoroptimalisering (SEO) for bedre rangering
Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er viktig for å trekke trafikk til nettsiden. Når du skal lage nettside, er det viktig å bruke relevante nøkkelord i hva den aktuelle nettsiden din tilbyr. Dette hjelper søkemotoren å forstå hva siden handler om og dermed tiltrekke deg relevante besøkende. SEO innebærer å optimalisere både innholdet og strukturen på nettsiden for å forbedre rangeringen i søkemotorer, slik at søkemotoren forstår hva nettsiden din har å tilby.
Vi har også noe som heter teknisk SEO, som innebærer å få nettsiden til raskt innlasting, sikkerhet og en klar struktur. Dett er også viktig for å rangere høyere. Ved å overvåke og justere SEO-strategiene dine kan du lage nettside som forblir konkurransedyktig og synlig.
5. Skap kvalitetsinnhold
Kvalitetsinnhold er essensielt for å engasjere målgruppen når du skal lage nettside. Ved å produsere innhold som adresserer besøkendes behov, kan du øke sjansen for at de kommer tilbake til nettsiden. Søkemotorer rangerer nettsider med unikt og relevant innhold høyere, så det lønner seg å investere i godt innhold. Jo mer nyttig folk finner din nettsiden være, jo mer vil de komme og større sjanse for å anbefale deg. Hvis du vil fordype deg i dette kan du lese vår artikkel «Kraften i innholdsmarkedsføring«.
6. Visuelt design som vekker oppmerksomhet
Når du lager en nettside, spiller det visuelle designet en stor rolle for førsteinntrykket. Bruk en gjennomtenkt fargepalett, konsistent typografi og gode bilder for å skape en visuell identitet som representerer merkevaren din. God balanse mellom estetikk og funksjonalitet gjør at du kan lage nettside som både tiltrekker og holder på oppmerksomheten til besøkende. Hvis du ønsker å fordype deg i dette kan du nok plukke opp noen nyttige tips i artikkelen «Effektiv grafiskdesign: hemmelighetene bak overbevisende visuell kommunikasjon»
7. Sterke Call-to-Actions (CTA)
Når du lager nettside, er Call-to-Actions (CTA) eller en handlingsoppfordring avgjørende for å lede besøkende til ønskede handlinger, som å abonnere på nyhetsbrev eller gjennomføre et kjøp. Ved å optimalisere CTA-er kan du lage nettside som effektivt driver besøkende mot handlinger og øker konverteringsraten.
For å optimalisere handlingoppfordringer (CTA-er), bruk klar og spesifikk tekst som beskriver hva brukeren får, og plasser CTA-er på strategiske steder på nettsiden. Fremhev CTA-en med kontrastfarger og handlingsorientert språk. Test og juster CTA-er kontinuerlig gjennom A/B-testing for å finne hva som fungerer best, og gjør dem mer personlige for å tiltrekke målgruppen. Sørg også for at brukeren vet hva som skjer etter å ha klikket på CTA-en for å redusere usikkerhet.
Eksempler på CTA/handlingsoppfordringer:
- “Kjøp nå og spar 20%”
- “Legg i handlekurven”
- “Få ditt gratis prøveprodukt”
- “Bestill din gratis prøveperiode”
8. Test og optimaliser nettsiden regelmessig
Det er viktig å kontinuerlig teste og optimalisere nettsiden, og holde den relevant og engasjerende. Gjennom regelmessige analyser kan du forbedre opplevelsen på nettsiden, noe som styrker konverteringsraten og engasjementet til de besøkende. Her bør du koble på et analyseverktøy som Google Analytics for å se hvordan nettsiden din brukes, hvilke innhold som er mest populært o.l.
Oppsummering
Dette er i korte drag våre tips. Hvert tips kunne vi nok skrevet mange sider om, men vi har prøvd å lenke til så relevante lenker som mulig hos oss. Vi har også prøvd å sette deg på rett spor i din reise med å lage nettside. Men det å lage en nettside som engasjerer, krever planlegging og vedlikehold, og det er en investering i merkevaren din enten det er penger du bruker, eller tiden din.
Ved å følge disse tipsene kan du lage nettside som både tiltrekker og konverterer besøkende til lojale kunder. Hvis du vil lære mer, så meld deg gjerne på vårt nyhetsbrev. Ikke nøl med å ta kontakt.
Lykke til!